Gıybet,din kardeşinin işitince üzüleceği bir kusurunu arkasından söylemekdir.Yani belli bir müminin aybını, onu kötülemek için arkasından söylemek,gıybet olur.Mesela,bedeninde,nesebinde,ahlakında,işinde,sözünde,dininde,dünyasında,hatta elbisesinde,evinde bulunan bir kusur arkasından söylendiği zaman,bunu işitince üzülürse,gıybet olur.Kapalı söylemek,işaret ile,hareket ile bildirmek,yazı ile bildirmek de hep söylemek gibi gıybettir.Bir müslümanın günahı ve kusuru söylendikte,elhamdülillah biz böyle değiliz demeleri,gıybetin en kötüsü olur.Birisinden bahs edilirken,elhamdülillah,Allah bizi hayasız yapmadı gibi,onu kötülemek,çok çirkin gıybet olur.Falanca kimse çok iyidir,ibadette şu kusuru olmasa,daha iyi olurdu demek gıybet olur.
Bidatleri,mezhepsizliği yayarak ve aşikare günah işlemeye devam ederek,müslümanların doğru yoldan ayrılmalarına sebep olanı,bunun zararından korunmaları için müslümanlara tanıtmak gıybet olmaz ise de bunu fitnye sebep olmayacak şekilde bildirmelidir.
Gıybet kanser gibidir.Girdiği vücud iflah etmez.Günümüzde bir çok kimsenin gıybet kanserine yakalandıkları tesbit edilmiştir.Özellikle hanım arasında salgın hale geldiği herkesçe malumdur.
Allahu tela Kuran-ı kerimin hucurat suresi,12.ci ayeti kerimesinde,su-i zandan kaçınmayı emr etmekte,birbirini çekiştirmeyi men etmekte,gıybeti ölü kardeşinin etini yemeğe benzetmektedir.
Bazı hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
''Gıybetten uzak durunuz,çünki gıybet zinadan fenadır.Zinanın tevbesi kabul edilir ama gıybet edilen helal etmeyince tevbesi kabul edilmez.''
''Miraç gecesi Cehennemi bana gösterdiler,etleri parça parça edilip,ağızlarına konduğu birtakım insanlar gördüm.Kendilerine bu kokmuş etleri yiyin diyorlardı.Bunların kimler olduğunu sual ettim.Cehennem meleklerinin reisi Malik,bunlar gıybet edenlerdir,gıybet edenler şeytanın dostlarıdır,dedi.''
''Cehennemden en son çıkarılan kimse,gıybetten tevbe edendir.Yani tevbe ederken helallaşmayandır.Cehenneme girenlerin ilki ise,gıybetten tevbe etmeden ölen kimsedir.''
''Bir gıybet edeni,Allahu teala on şeyle cezalandırır:
1-Rahmetinden uzak eder.2-Meleklerden uzak eder.3-Taatini,iyiliklerini yok eder.4-Resullahın ruhunu ondan çevirir.5-Allahu teala ona gadap eder.6-Ruhunu teslim ederken onu baş aşağı eder.7Kabir azabını şiddetli eder.8-Ölüm zamanında amellerini sevapsız bırakır.9-Cehenneme yakın eder.10-Cennetten uzak eder.''
''Bir kimseyi tiksindirecek bir sözü dinlemek doğru olsa da o kimseyi gıybet olur.''
''Gıybet,insanın sevabını,iyi amellerini,ateşin kuru odunu yaktığı gibi yakar.''
''Kıyamet günü,bir kimseninsevap sevap defteri açılır.Ya Rabbi ! Dünyada iken, şu ibadetleri yapmıştım.Sahifede bunlar yazılı değil, der.Onlar defterinden silindi,gıybet ettiklerinin defterlerine yazıldı denir.''
''Kıyamet günü bir kimsenin hasenat defterleri açılır.Yapmamış olduğu ibadetleri görür.Bunlar seni gıybet edenlerin sevaplarıdır denir.''
Allahu teala Musa aleyhısselama vahy eyledi ki,''Gıybet edip tevbe eden kimse,Cennete en son gidecektir.Gıybet edip,tevbe etmeyen kimse,Cehenneme en önce girecektir.''
Gıybet hem Allah huzurunda ve hem de insanların hakkı olması bakımından çok büyük mesuliyeti mucip bir hata ve büyük bir günahtır.Gıybet edenlerin dili,kıyamet günü feci bir manzara arzederek bütün mahlukat arasında mahcup ve rezil olacaktır.
Gıybet söylemek veya dinlemek çalgıdan ve oyundan daha büyük günahtır.İbadetlerin sevabını yokeder.Zahmet çekerek sıkıntılara katlanarak ibadet yapıp da,bunun sevabını yok etmek akılsızlık,cahillik ve ahmaklık değil midir?Allahu tealaya arzolunurken bunları gıybet ve faydasız sözlerler sahibimizin karşısına çıkarmak kadar edepsizlik olur mu?
Halid bin Rebi hazretleri anlatır:
'' Dostlarım bir müslümanı gıybet ettiler,ben mani olmadım.O gece rüyada siyah bir kimsenin,pis kokulu domuz etini bir tabağa koyup getirdiğini ve önüme koyup yüksek sesle '' hadi ye! '' dediğini gördüm. ''Ben müslümanım.müslüman domuz eti yemez'' dedim.''Ama müzlümanın etini yersin,o bundan bin kat haramdır'' diyerek o etten bir parça kesip ağzıma koydu.Uyandım,o et ağzımda idi ve pis pis kokuyordu.Kırk gün onun pis kokusunu ağzımda duydum''
İbni Sirin hazretleri,''seni gıybet ettim,hakkını helal et'' diyen birisine şöyle cevap verdi.
''Allahu tealanın haram ettiğini ben nasıl helal ederim.''
Bu sözle,önce Allahu tealaya tevbe et ki benim helal etmemin bir faydası olsun demek istedi.
İbrahim Edhem hazretleri,bir yemeğe davet edilmişti.Sofrada,çağrılanlardan birinin bulunmadığı söylenince,o ağır bir kimsedir,denildi.İbrahim bin Edhem, gıybet edildi,buyırdu ve çıkıp gitti.
Hasanı Basri hazretlerine,birisinin kendisini gıybet ettiğini haber verdiler.Ona bir tabak helva gönderip (sevaplarını bana hediyye ettiğini işittim.Karşılık olarak bu tatlıyı gönderiyorum) dedi.İmamı azam Ebu Hanife hazretlerine de birisinin kendisini gıybet ettiğini söylediler.Ona bir kese altın gönderip ( bize verdiği sevapları arttırırsa ,biz de karşılığını arttırırız.) dedi.
Yapılan kötüleme yalan ise,iftira ise,zararı söyleyene olur.( Onun sevapları bana verilir,benim günahlarım ona yüklenir) demelidir.İftira etmek,gıybet etmekten daha fenadır.
Yanında gıybet yapıldığını işiten kimse,buna hemen mani olmalıdır.Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
'' Din kardeşine,onun haberi olmadan yardım eden kimseye,Allahu teala dünyada ve ahirette yardım eder.''
''Yanında,din kardeşi gıybet edilince,gücü yettiği halde ona yardım etmeyen kimsenin günahı,dünyada ve ahirette kendisine yetişir.''
''Bir kimse,dünyada din kardeşinin hakkını korursa,Allahu teala bir melek göndererek onu cehennem azabından korur.''
Gıybet yapılırken,orada bulunan kimse,korkmezsa,söz ile,korkunca,kalbi ile red etmezse ,gıybet günahına ortak olur.Sözünü kesmesi veyahut kalkıp gitmesi mümkün ise,bunları yapmalıdır.Eliyle,başıyla,gözüyle men etmesi kafi gelmez.Açıkça,sus,demesi lazımdır.
İslam alimleri ( gıybet edene sus diyene yüz şehid sevabı verilir.) buyurdu.
İnsanı gıybet etmeğe sürükliyen sebebler çokdur.Bazıları şunlardır:
Ona karşı düşmanlık,yanında olanların fikirlerine uymak düşüncesi,sevilmiyen bir kimseyi kötülemek,kendisinin o günahta bulunmadığını bildirmek,kendisinin üstün olduğunu bildirmek,hased etmek,yanında bulunanları güldürmek,şakalaşmak,onunla alay etmek,ummadığı kimsenin haram işlemesine hayretini bildirmek,buna üzüldüğünü,ona acıdığını bildirmek,haram işlediği için onu sevmediğini bildirmek.
Gıybet,insanın sevaplarının azalmasına,başkasının günahlarının kendisine verilmesine sebep olur.Bunları,her zaman düşünmek,insanın gıybet etmesine manii olur.
Gıybet ederken başkasından söz taşınırsa ayrı bir günaha daha girer.Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
'' Söz taşıyan (nemmam) Cennete giremez.
''Sizin en fenanız söz taşıyan,aranızı bozanlar ve insanları birbirine düşürenlerdir.''
Buna fitne çıkarmak denir.Büyük günahtr.
Gıybet insanların aralarının açılmasına,dargınlıklara sebep olur.Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(İki kimse birbirlerine dargın olarak ölürse,Cehennem yüzü görmeden Cennete giremezler.Cennete girerlerse bile birbiriyle karşılaşamazlar.)
Gıybet etmenin keffareti üzülmek,tevbe etmek ve onunla helallaşmaktır.Affetmezse onu övmeli,sevdiğini bildirmeli,yalvarmalı,gönlünü almalıdır.Helal etmezse hak yine onundur.Pişman olmadan helallaşmak,riya olur,ayrtı bir günah olur.Ölüyü ve zimmi olan kafiri gıybet de haramdır.
(bir islam aliminin nasihatlerinden bir parça.benim çok hoşuma gitti ve burada paylaşmak istedim.inşallah yazıldığı veya okunduğu gibi kalmaz Rabbim gerçekten de yaşamamızı nasip etsin.)
Allahu teala razı olsun kardesim,bu mübarek günlerde bizlere gıybet etmenin ne kadar günah oldugunu bir kez daha hatırlattın...
YanıtlaSilhepimizden Allah razı olsun önce kendime sonra başkalarına belki bir faydam olur diye düşündüm...
YanıtlaSileline sağlık,
YanıtlaSilkeşke okuduklarımızı yeterince idrak edebilsek ve hiç aklımızdan çıkmasa. Buna çook ihtiyacımız var.
sevgiler.
e.t. öncelikle bloguma hoşgeldin,
YanıtlaSilAllahu Teala inşallah hepimize öğrendiklerimizle amel etmemizi nasip eder.
sevgilermle